Vandaag staat in De Standaard een opiniestukje van mij. Ik was eind vorige week nogal geschrokken door het nieuws dat een Franse foodblogster, Caroline Doudet, veroordeeld werd voor een negatieve restaurantrecensie die ze op haar blog postte. Ze  werd veroordeeld door de rechtbank van Bordeaux en moest een ferme schadevergoeding betalen aan het restaurant in kwestie, naast ook nog de gerechtskosten. Het artikel uit De Standaard waar ik op reageer vind je hier. Meer info over de veroordeling vind je ook in deze blogpost op de site van The Washington Post, die een link naar de bewuste blogpost legt (die de foodblogster intussen zelf heeft verwijderd van haar blog).

Ik was eigenlijk niet goed van die veroordeling. En waar ik me ook nogal aan ergerde, was de reactie van topchef Stéphane Buyens van tweesterrenrestaurant Le Fox in De Panne (die ik voor de rest overigens zéér waardeer!). In het artikel in De Standaard over de veroordeling had hij het over “bloggende amateurs die zichzelf chef wanen” en soms een pain in the ass zijn, omdat ze niet goed beargumenteerd te werk gaan en niet tegengesproken kunnen worden – of dat dat althans geen zin heeft. Dat vond ik – als fervent Twitteraar en beginnend blogger – nogal héél kort door de bocht, en dus kroop ik in mijn pen. Het resultaat kan je vandaag lezen op de opiniepagina’s van De Standaard (wel betalend op de site).

Kort gezegd komt mijn punt neer op het volgende: (food)bloggers zijn geen pain in the ass, ze zijn veel vaker een zegen omdat ze doorgaans puur uit passie bloggen en zo gastronomie, chefs en lekker eten net heel veel positieve aandacht geven. Komt er toch een negatieve recensie, dan is het veel wijzer om daar op in te gaan, het gesprek aan te gaan met de persoon die ze gepost heeft, dan bloggers en online commentaren zo snel mogelijk verwijderd te willen zien. Sociale media zijn er nu eenmaal, het lijkt me beter om een goede manier te vinden om er mee om te gaan, eerder dan bloggers monddood te willen. Bovendien worden foute of ongefundeerde recensies vaak meteen rechtgezet door andere commentaren én baseer je je als klant nooit op één online recensie, maar op een veelheid van meningen over dat restaurant: die uit de traditionele gidsen, maar ook die van recensenten, kennissen én online commentaren.

Benieuwd wat jullie denken van deze case. Aarzel zeker niet om je mening hieronder als commentaar te posten!

Share →

4 Responses to Bloggers zijn een zegen

  1. buyens says:

    Beste je weet dat journalisten evenals bloggers soms in hun schrijven de juiste mening vervormen door ze anders te formuleren dan dat ze gezegd zijn dit is zo voor de standaart die ondanks zijn reputatie ook zinnen uit zijn kontekst haalt mijn painbloggers zijn diegenr die zonder kennis iets neerpennen op bv tripadvisor wat soms grotesk is weet ook dat de meeste chef niet wakker liggen van bloggers en zich er ook wrinig aan storen maar zoals dikwijls geldthier ook de slogan do’nt shoot at the pianist tis ook maar een mens mvg stephane buyens

    • Filip Salmon says:

      Beste Stéphane,

      In de eerste plaats: veel dank voor je reactie. Fijn dat je het gesprek aangaat. Dan even toch nog een reactie op wat je zegt. Ik ben zelf zes jaar journalist geweest bij De Standaard, ken de redactie wel een beetje, en ik denk niet dat er moedwillig dingen uit de context worden gehaald of geschreven daar. Daarnaast: allicht zijn er bloggers of online commentaren die zonder kennis van zaken spreken, maar ik denk dat het op dat moment net wél goed is dat u erop ingaat – u kan dan immers fouten rechtzetten, waaruit andere lezers dan weer kunnen leren. Nagenoeg elke blog – en zeker ook Tripadvisor – geeft u daar de mogelijkheid toe. En tot slot: dat chefs niet wakker liggen van bloggers begrijp ik, maar er toch even naar kijken of luisteren lijkt mij niet slecht. U krijgt immers zicht op wat uw (gepassioneerde) klanten denken van uw werk – dat is toch niet slecht? En foute interpretaties of beoordelingen kan u meteen counteren, dat is toch goed? Bovendien vertegenwoordigen bloggers wel degelijk een publiek en zijn sociale media er nu eenmaal. Ik blijf het zeggen: het lijkt mij beter om in dialoog te gaan met bloggers die het goed menen dan er totaal geen rekening mee te houden. En o ja, ik ben ook maar een pianist hoor :-).

      Nu, los daarvan, nogmaals dank om te reageren en toch even duidelijk zeggen: ik heb heel veel respect voor uw werk en voor het parcours dat u al heeft afgelegd. Een welgemeende, grote chapeau daarvoor!

  2. Als medeblogger en medefan van le Fox toch even dit. Tripadvisor en alle andere sociale media zijn podia die de consument een stem geven op een veel snellere en minder gecontroleerde manier dan vroeger, toen de lezersbrieven werden gecontroleerd en degecensureerd door een redactie. Daar zaten evenveel idiote en domme reacties tussen als nu het geval is, maar je kreeg ze niet te zien. Vandaag is dat wel het geval en ook ik krijg soms reacties op mijn blogs (ook creaties, maar dan literaire en of ze “lekker” zijn laat ik aan de consument over) die beledigend, dom of niet ter zake zijn. Maar, net zoals vroeger, is het belangrijk om dat juist te interpreteren. Ik herinner me nog goed de filmrecensent van Knack met wiens smaak ik het zo roerend mee oneens was dat ik steevast naar de films ging die hij afkraakte. Ook wie wat ervaring heeft met Tripadvisor haalt er de chronisch malcontenten en de idioten zo uit en kijkt naar wat wel waardevol en terzake is. En zitten er kleine kritiekjes of opmerkingen in zo’n blog of reactie dan is dat de stem van de consument die je hoort (en die vaak nog te verlegen is om die kritiek ter plekke te geven), en daar kan je uit leren. Net als uit de vele positieve overigens.
    PS als beginnend blogger heb ik ook de fout gemaakt om er wat te hevig in te vliegen zonder te beseffen dat een prachtige witz of bon mot die op papier zo mooi valt erg kwetsend kan zijn. Dat leer je af. Maar kritiek mag er ook zijn, en dat is niet alleen het recht van de blogger, maar ook de plicht.

  3. Filip Salmon says:

    Bedankt voor je reactie, Erik! Als klant heb je inderdaad ook snel door met welke commentaren je beter rekening houdt en welke niet – de klant is daarvoor snugger genoeg, Hij kan meestal goed inschatten welke commentaren oprecht zijn en welke niet. Bedankt voor die aanvulling!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *